• Geef Lichtenvoorde Kleur
  • Een gemeente vrij van landbouwgif
  • Energieneutraal in 2030
  • Geen Noordtak!
  • Meer politie in de wijk

Standpunten

Op deze pagina vertellen wij u meer over de standpunten van OLW Oost Gelre.

OLW vindt dat klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit DE grootste thema's zijn van ons huidige tijdperk, zowel wereldwijd als ook in de Achterhoek en onze gemeente Oost Gelre. 
Daarom zit het in ons DNA dat al onze politieke beslissingen en standpunten gebaseerd zijn op de vraag of het klimaat en het milieu er op vooruit gaan.

Kernwoorden van OLW zijn biodiversiteit, circulaire economie, biodiversiteit, kleinschaligheid en onafhankelijkheid. Wij varen ten alle tijde een groensociale koers en geloven niet in oneindige economische groeimodellen en een lineaire economie.


Hieronder vind je onze standpunten opgesomd, met elk een uitgebreide omschrijving. Klik op het gewenste onderwerp:
 

  1. BIODIVERSITEIT: herstelplan dringend noodzakelijk.

  2. KLIMAATVERANDERING: forse maatregelen zijn onafwendbaar.

  3. CIRCULAIRE ECONOMIE: terug naar een balans tussen ecologie en economie.

  4. VOORZICHTIG MET WONINGBOUW

  5. VERKEER, VERVOER en VERKEERSVEILIGHEID.

  6. DE AGRARISCHE SECTOR en ons BUITENGEBIED.

  7. VEILIGHEID en OVERLAST.

  8. ONS SOCIALE GEZICHT: ZORG en WELZIJN.

  9. KUNST, CULTUUR en ERFGOED.

  10. LEEFBARE KLEINE en GROTE KERNEN.

  11. EEN GEZONDE LEEFOMGEVING.

  12. OVERIGE STANDPUNTEN.

  13. OVERIGE STANDPUNTEN.

 

1.      BIODIVERSITEIT: herstelplan dringend noodzakelijk.

De biodiversiteit is wereldwijd dramatisch aan het instorten. Ook in Oost Gelre is dit al decennia geval als gevolg van verstening van onze kernen, toename van asfalt, intensivering van de landbouw en uitstoot van stikstof. De opwarming van de aarde versterkt daarnaast de afname van deze biodiversiteit. Er moet daarom een biodiversiteitsherstelplan t.b.v. Oost Gelre opgesteld en uitgevoerd worden. Dit plan gaan we opstellen met o.a. de burgers en de bedrijven/agrarische sector. Maar de tijd van pappen en nathouden is wat ons betreft nu wel voorbij en er dienen forse maatregelen te worden genomen. Wij noemen een paar elementen die volgens OLW in dit plan terug moeten komen:

  1. De openbare ruimte dient verder vergroend te worden door bijvoorbeeld grasvelden weer te voorzien van bloem- en plantenperken. Hierbij doen wij een beroep op omwonenden om mee te denken en te participeren in het onderhoud van deze biodiverse buurtelementen. Een mooi voorbeeld zijn de minituintjes in de binnenstadstraten van Groenlo.Speerpunt 1 bomenaanplant met o.a. Urgenda.JPG

  2. Veel meer aandacht voor het versterken van landschap en groene leefomgeving. Meer groen dus ook meer bomen. De ruilverkaveling heeft ons landschap voor een deel verarmd, en daarmee ook de biodiversiteit. De bermen die vaak al of niet bewust zijn ingenomen door de agrariers gaan we weer "terugclaimen" en samen met de agrariers weer vergroenen.

  3. Niet meer (asfalt)wegen erbij in de gemeente Oost Gelre: mochten we toch overgaan tot de aanleg of verbreding van een (nieuwe) weg dan kan dit alleen als op andere plekken wegen of wegverhardingen worden, verdwijnen zodat bv. zandpaden in het buitengebied weer terugkomen.

  4. Geen verdere uitbreiding meer van industriegebied, ten koste van natuur- en landbouwgrond.

  5. Tegeltax voor burgers en huurders. Kortom: hoe meer versteende grond hoe meer WOZ u gaat betalen. De verstening van tuinen loopt namelijk de spuigaten uit. Veel ooit groene voortuinen in Oost Gelrese buurten zijn verandert in betonnen “tuinen” waarbij menig bewoners ook nog zijn voortuin heeft ingericht als parkeerplaats. 

  6. Zware industrie hoort in onze gemeente niet thuis. En zeker niet als deze bedrijven veel uitstoot van CO2, fijnstof of chemische stoffen veroorzaakt. Op dit soort werkgelegenheid zitten we in Oost Gelre niet te wachten. 

  7. Een paar % van onze landbouwgrond gaan we omzetten in bos. De Achterhoek was vroeger veel bosrijker maar door de opkomst van m.n. de landbouw zijn bossen grotendeels in Oost Gelre verdwenen. Een deel van deze bossen worden voedselbossen. Bij elke (kleine) kern gaan we een bos van minstens 5 -10 Ha planten.

  8. Alle wegen dien voorzien te worden van laanbomen. Indien dit leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties dienen er snelheidsbeperkende maatregelen ingesteld te worden. 

  9. Een concreet plan opstellen, samen met het waterschap en de agrariërs, om verdere verdroging van de natuur en de landbouwgronden tegen te gaan. 

  10. Via het wijzigen van bestemmingsplannen gaan we de intensieve landbouw ontmoedigen en langzaam (10 a 20 jaar) omturnen naar extensieve landbouw en natuur- inclusieve landbouw, zodat o.a. akker – en weidevogels weer terugkeren naar de weilanden van Oost Gelre. 

  11. Het gebruik van schadelijk landbouwgif dient verder ontmoedigt en uiteindelijk verboden te worden. 

  12. Het elektrisch vervoer moet worden gestimuleerd, bijvoorbeeld met het verbeteren van het laadpalen-netwerk in de gemeente. Hierdoor neemt de schadelijke uitstoot van verbrandingsgassen sterk af. 

  13. OLW houdt van huisdieren maar loslopende huiskatten vangen jaarlijks tientallen miljoenen (zeldzame) vogels in Nederland. Daarom willen wij via de APV regelen dat alle eigenaren van huiskatten ze voorzien van een kattenbel.

  14. We gaan de jacht flink aan banden leggen. Plezierjacht schaffen we sowieso af. Hoogstens een lichte vorm van wildbeheer. 

  15. We werken aan de terugkomst van dieren die ooit in Oost Gelre gemeengoed waren zoals de das en weidevogels. Ook de wolf is welkom in Oost Gelre. Evt. schade door de wolf aan vee vergoeden we. 

naar bovenaan de Standpunten
 

2.     KLIMAATVERANDERING: forse maatregelen zijn onafwendbaar.

Het klimaat is wereldwijd dramatisch aan het veranderen. De opwarming van de aarde door de uitstoot van broeikasgassen gaat in een razend tempo. Ook in Nederland en in de Achterhoek ondervinden we de gevolgen aan den lijve: veel warmere droge zomers en zachte winters zonder vorst en sneeuw.
Voor onze kinderen en kleinkinderen dreigt een nachtmerriescenario.
Oost Gelre dient net als de gehele wereld een forse inspanning te verrichten om de uitstoot van fossiele brandstoffen fors te verminderen. Immers, wij westerlingen zijn per hoofd de grootste vervuilers ter wereld, op de Amerikanen na.

Wij conforwindmolen 1.jpgmeren ons dan ook aan de doelstelling van alle Achterhoekse gemeenten om in 2030 energieneutraal te worden. Hierdoor ontkomen we niet aan het doorvoeren van forse energiebesparingsmaatregelen voor de industrie en de burgers, en het opwekken van groene stroom door kleinschalige maatregelen, maar ook door grootschalige zonnevelden en windmolens.

Wij winden er geen doekjes om: iedereen zal iets merken van de energietransitie, of het nu gaat om overlast van een zonnepark of windmolen, het is onontkoombaar. Uiteraard dienen dit soort grootschalige projecten in goed overleg met omwonenden, dorpsbelangenverenigingen en buurgemeenten te worden ontwikkeld. Maar de energietransitie is echter ook een economische kans. Het zorgt nu al voor voor nieuwe bedrijvigheid en dus werkgelegenheid zorgen, en we maken ons als Achterhoek minder afhankelijk van de import van olie en aardgas.

 

 

  1. OLW vindt dat bedrijven, ondernemers maar vooral burgers en dan m.n. de burgers in de kleine kernen meer moeten worden betrokken bij de energietransitie. Afstemming met o.a. de dorpsbelangenorganisaties m.b.t waar grootschalige projecten voor energieopwekking komen is een must.

  2. Investeringen, eigenaarschap en de lusten van de energietransitie voor en door de Oost Gelrese gemeenschap. Met name de kleine kernen kunnen hiervan profiteren m.b.v. bijvoorbeeld dorpsfondsen.

  3. Geen buitenlandse of buitengelderse projectontwikkelaars toelaten om de projecten in de Achterhoek uit te laten voeren. Achterhoekse bedrijven voorrang geven op bijvoorbeeld isolatieprojecten in woonwijken.

  4. Zonnepanelen op daken, en dan met name bij bedrijven meer stimuleren en zo snel mogelijk verplichten voor met name de grote bedrijven.

  5. Windmolens in Oost Gelre jazeker: maar wel tot een bepaalde maximale hoogte en alleen op zorgvuldig bepaalde plekken.

  6. Bedrijven in Oost Gelre zijn de grootste uitstoters van broeikasgassen. Daarom meer handhaven bij bedrijven die zich niet aan de energie-besparingsverplichtingen houden: tot nu toe is die handhaving verzaakt: dat blijkt uit de controlegegevens van de ODA (Omgevings Dienst Achterhoek).

  7. OLW wil harde afspraken met woningbouwcorporaties zodat zij voldoende woningen snel gaan verduurzamen en daarvoor lokale bouwbedrijven in gaan zetten.

  8. Biomassa is een breed begrip en gaat echt niet alleen maar over houtige biomassa: we hebben het dan naast hout namelijk ook over o.a. voedselafval, mest en slib. Daarom hebben wij m.b.t. biomassa de volgende standpunten:
    - Houtige biomassa: niet toepassen tenzij dit geoogst wordt binnen 25 km en niet ten koste gaat van de biodiversiteit en kwaliteit van het bosbestand en de natuur.OOSTGELRE 2030 E NEUTRAAL.png
    - Mest: mest hoort op het land. Vergisten van mest is meestal niet rendabel en levert nauwelijk CO2 - reductie op. Mest is > 95% water en water brandt niet!  Monovergisting op boerderijniveau  kan een mogelijke verantwoorde oplossing zijn als dit niet ten koste gaat van het dier, bv. de weidegang van de koe.
    - Voedselafval kan prima vergist worden of ingezet worden als (biologisch) varkensvoer. Uiteraard dient als eerste voedselafval voorkomen te worden.
    - Slibvergisting vanuit bv een rioolwaterzuivering is een prima toepassing. Zo wordt het zwembad Meekenesch in Lichtenvoorde verwarmt met slibbiogaswarmte.

naar bovenaan de Standpunten
 

3.      CIRCULAIRE ECONOMIE: terug naar een balans tussen ecologie en economie.

Een kringloopeconomie of circulaire economie is een economisch en industrieel systeem waarin geen eindige grondstofvoorraden worden uitgeput en waarin reststoffen volledig opnieuw worden ingezet in het systeem. De rijksoverheid streeft naar een circulaire economie in 2050. In 2030 moet het gebruik van grondstoffen met 50 procent zijn afgenomen.
Een circulaire economie betekent onder andere dat er geen afval meer is en producten en materialen zo veel mogelijk opnieuw worden gebruikt. 
De Oost Gelrese economie, die voornamelijk nog lineair is, dient omgeturnd te worden naar een circulaire economie. Concreet betekent dit het volgende:

  1. Bestaande bedrijven in Oost Gelre, die niet streven naar een circulaire economie, gaan we gaandeweg als gemeente niet meer facilitairen en stimuleren. Dus willen dit soort bedrijven uitbreiden dan kan dit niet meer in Oost Gelre.

  2. Ook nieuwvestiging van lineaire bedrijven gaan we weren.

  3. Wij gaan als gemeente lobbyen en “de boer op” om circulaire bedrijven te verleiden om zich in Oost Gelre te vestigen.

  4. Als gemeente besteden wij aleen nog maar diensten uit bij bedrijven die circulair werken. 

Samen met de industriele kring gaan we een plan maken en dit ten uitvoer brengen. Doel: een circulaire gemeente in 2050.

naar bovenaan de Standpunten
 

4.      VOORZICHTIG MET WONINGBOUW.Lievelde.JPG

Elke inwoner van Oost Gelre heeft recht op passende huisvesting in zijn of haar kern, of het nu om een grote kern zoals Lichtenvoorde gaat, of om een kleine kern zoals Zwolle. Maar wij moeten er alert op blijven dat we bouwen naar behoefte, van zowel koop- als huurwoningen. De bevolkingskrimp zal er (onder invloed van met name de vergrijzing) hoe dan ook komen en daarom dienen we bouwen voor leegstand (met als gevolg verpaupering) te voorkomen.

Daarom is het van belang dat de gemeente continu de vinger aan de pols houdt als het gaat om de actuele woningbehoefte in alle kernen, maar ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de bewoners van die kernen om de woningbehoeftes goed aan te geven. De gemeente dient op haar buurt flexibele woonplannen klaar te hebben liggen zodat bij een demografische verandering binnen enkele jaren kan worden ingespeeld op een stijgende behoefte naar o.a. woningen voor starters, jongeren en ouderen. Ook moeten we veel meer experimenteren met andere woonvormen zoals familiewoningen, tiny houses, mantelzorgwoningen en woonwagens.

Helaas zet de overheid als gevolg van landelijk beleid steeds meer in op het langer thuis blijven wonen van ouderen. Wij pleiten er weer voor om het “bejaardentehuis” weer een kans te geven waardoor alleenstaande ouderen, die nu een voor hen veel te grote gezinswoning moeten onderhouden, plaats kunnen maken voor een gezin. Uiteraard alleen op vrijwillige basis.

Verder: 

naar bovenaan de Standpunten
 

5.      VERKEER, VERVOER, en VERKEERSVEILIGHEID.

Uitgangspunt is dat de hoeveelheid verkeer in onze gemeente teruggedrongen moet worden, openbaar vervoer verbeteren, en goederenvervoer geminimaliseerd dient te worden.

Concreet betekent dit het volgende:

  1. Geen nieuwe (snel)wegen aanleggen: er is genoeg asfalt. Dus bijvoorbeeld geen nieuwe Oost-West verbinding Lochem-Laarberg-Duitsland.speerpunt 10 N18.JPG

  2. De  N18 dient niet 2 x 2-baans uitgevoerd te worden wantdit trekt alleen maar extra doorgaand vervuilend verkeer aan en levert voor Oost Gelre wel de lasten op maar niet de lusten. Want er komen dan minder op- en afritten (dus meer tijdsverlies voor de lokale inwoners). 2 x 2 heeft voor Groenlo een enorme impact en resulteert in een gedwongen verplaatsing van bedrijven en bewoners rondom de Oude Winterswijkseweg en zorgt voor overlast in de aangrenzende wijken zoals De Horst. Wel kan de huidige N18 voorzien worden van extra inhaalstroken (Duits model).

  3. Uiteraard ook geen vreselijke goederenspoorlijn door onze gemeente, genaamd de Noordtak. Want dit betekent de doodsteek voor ons landschap en de kleine kernen.

  4. Wij pleiten voor een extra snelle busverbinding tussen Enschede en Doetinchem en onderzoek naar een mono-rail boven de huidige N18. 

  5. Wij lobbyen actief mee tegen de aanleg van Lelystad Airport en uitbreiding van Schiphol: want ook in onze gemeente ervaren we steeds meer overlast van fun-vliegtuigen.

  6. Snellere treinverbindingen van en naar Zutphen- Arnhem o.a. door middel van een gedeeltelijk dubbelspoor tussen Winterswijk en Zutphen.

  7. In de kleine en grote kernen worden alle wegen 30 kmh-zone en centra van de kernen zoveel mogelijk autovrij en fiets- en voetgangersvriendelijk.

  8. Vooral niet meer parkeerplaatsen in de binnenstad van Groenlo en Lichtenvoorde maar juist meer groen: fietsers en voetgangers in de kernen beter facilitairen met o.a. de aanleg van meer fietsstraten.

  9. We gaan i.o.m. de winkeliers in de Beltrumsestraat te Groenlo over gedeeltelijke afsluiting van de Beltrumsestraat voor auto's, te beginnen op zaterdagen. Toerisme en veiligheid hebben hier baat bij.

  10. Aanleg van fietssnelwegen tussen onze kernen en deze ook verbinden met onze buurgemeenten.

  11. Autovrije schoolzones: ouders die kinderen met de auto afzetten doen dat minsten 300m van de school af. Geen kiss&ride plekken voor scholen want dat trekt alleen maar auto's aan. IMG_E5655.JPG

  12. Geen grote vrachtwagens meer in het centrum van Groenlo en Lichtenvoorde en in de kleine kernen: we stimuleren een distributiecentrum aan de randen waarmee vervolgens per elektrisch vervoer met kleine vrachtwagens de supermarkten en winkels bevoorraad worden.

  13. Meer mobiele snelheidscontroles binnen en buiten de bebouwde kom.

 

 

                                                                                                                                                                                                 Ook het Rijk wil in de gehele bebouwde kom 30km

 

 

 

 

naar bovenaan de Standpunten
 

6. DE AGRARISCHE SECTOR EN ONS BUITENGEBIED.

Afname landbouwers OG.jpgLaat de cijfers in de afbeelding hiernaast even goed tot uw doordringen: in 6 jaar tijd verloor Oost Gelre 100 kleine agarariers, en deze trend zet door als we niet doen.............

 

 

De agrarische sector is nog steeds een belangrijke economische sector voor Oost Gelre maar deze sector kampt met grote problemen, en de economische slagkracht gaat hard achteruit want:

  1. er wordt steeds vaker bulk voor de wereldmarkt geproduceerd: dat leidt tot te lage prijzen en te hoge druk op het milieu (stikstof, pesticiden) doordat steeds intensiever en grootschaliger geboerd wordt. Met alle gevolgen voor de leefbaarheid in het buitengebied en de kleine kernen.

  2. steeds vaker staan de belangen van de erfbetreders (zoals voerleveranciers en banken), slachterijen en supermarkten centraal i.p.v. het boerenfamiliebedrijf. De winsten gaan naar iedereen in de voedselketen behalve naar degene die het echt verdient: de agrariër die vaak zelfs onder kostprijs moet werken. Dit moet stoppen.

  3. intensief houden van dieren (met duizenden ophokken in veel te kleine ruimtes in te grote stallen) is niet meer ethisch verantwoord.  De maatschappij accepteert grootschalige veehouderij met bijbehorend dierenleed steeds vaker niet meer.

  4. de natuur heeft zeer te lijden onder de intensieve veehouderij: weide-  en akkervogels zijn vrijwel uitgestorven in onze gemeente. Ons kleinschalig landschap vol biodiversiteit is voor een groot deel verdwenen. Weilanden zijn veranderd in straak biljartlakens. Sloten bevatten nauwelijks nog biodiversiteit waardoor onze kinderen opgroeien zonder ooit een kikker of salamander te hebben gezien…..

OLW is daarom tegenstander van intensieve landbouw en streeft naar een volledige extensieve (=grondgebonden) kringlooplandbouw, waarbij we alleen voor de regionale markt gaan produceren en de export naar het buitenland van m.n. vlees grotendeels verlaten. Door het afbouwen van de intensieve veehouderij wordt automatisch het aantal stuks vee en dus de milieubelasting verlaagd en komen gronden vrij die kunnen worden ingezet voor de agrarische extensivering, natuurontwikkeling, toerisme en energietransitie. Er is op deze manier ook geen mestoverschot meer:  grootschalige mestverwerking is dus niet meer nodig.

We gaan deze transitie naar een gezonde agrarische sector als volgt doorvoeren:

  1. We gaan in gesprek met onze boerenorganisaties zoals LTO over een transitieplan met als doel om weer een gezonde agrarische sector terug minder MVH.JPGte krijgen die gebaseerd is op kringlooplandbouw. De uitvoering van dit plan zal minsten 10-20 jaar duren. Het eerlijke verhaal hierin is wel dat we afscheid gaan nemen van de intensieve veehouderij en dat een relatief klein deel van de landbouwgrond ingezet gaat worden voor andere doeleinden zoals natuurontwikkeling.

  2. Per direct gaan we uitbreidingen van de intensieve veehouderij niet meer toestaan. De bouwblokuitbreiding voor intensieve veehouders wordt onmogelijk gemaakt. Dit geldt niet voor extensieve – biologische veehouderij. Via het wijzigen van bestemmingsplannen gaan we de intensieve landbouw ontmoedigen en langzaam (10 a 20 jaar) omturnen naar extensieve landbouw en natuur- inclusieve landbouw. Hierdoor zal o.a. de grondwaterstanden en bodemgesteldheid weer toenemen waardoor akker- en weidevogels weer terugkeren naar Oost Gelre en het boerenland weer aantrekkelijker wordt voor toerisme.

  3. Het houden van het aantal dieren per boer wordt beperkt omdat de stallen in ons buitengebied te groot worden, en niet meer inpasbaar zijn in ons kleinschalige landschap.

  4. Oost Gelrese boeren-familiebedrijven krijgen voorrang t.o.v. “indringers” van buitenaf. We staan het b.v. niet meer toe dat er Brabantse boeren onze stallen opkopen en invullen zonder dat er lokale binding is met de omgeving (wel de lasten zoals stank voor de omgeving, maar geen lusten). Of dat voormalige boerderijlocaties alleen maar gebruikt worden al productielocatie, terwijl het uitbatende bedrijf, vaak een "varkensbaron", er niet meer woont of geen binding meer heeft met de gemeenschap. 

  5. We gaan weer deels terug naar lokale voedselkringlopen: hiervoor  gaan met onze supermarkten, restaurants en cafe’s in gesprek over de afname van de lokale producten van onze Oost Gelrese boeren voor een eerlijke prijs. En agrariërs worden gestimuleerd om zelf verkooppunten aan huis of in de kernen te starten.  

  6. We facilitairen en stimuleren boeren met extra verdienmodellen zoals boerencampings, zorgboerderijen en opwekking van duurzame energie. Maar denk ook het telen van vleesvervangers en wijndomeinen. Ook het herstellen en onderhouden van landschapselementen door boeren gaan we belonen met inkomsten van de toeristenbelasting. We verhogen dus de toeristenbelasting.

  7. OLW  stimuleert de omvorming van intensieve veehouders naar kringloopboerderijen.

  8. Het kweken van bloembollen waarbij veel gifstoffen worden gebruikt gaan we verbieden.

Daarnaast: wat vaak wordt vergeten: ons buitengebied is grotendeels in bezit is van de boeren, maar het landschap en de ruimte is van alle inwoners. Daarom mogen inwoners ook bepalen wat er met ons landschap gebeurt, en niet alleen de agrariers.

naar bovenaan de Standpunten
 

Wijkagenten-9.jpg7. VEILIGHEID en OVERLAST.

Wij leven in een relatief veilig land, in een relatief veilige Achterhoek en een relatief veilige gemeente. Veiligheid wordt echter in grote mate bepaald door toezicht en handhaving, maar daar schort het helaas steeds vaker aan door een terugtrekkende politie.

Wij pleiten daarom voor het volgende:

  1. Niet nog meer bezuinigingen bij de politie. Oost Gelre dient hard te lobbyen richting Den Haag voor voldoende politie en politiemiddelen zoals voldoende cellen en bureaus in of in de nabijheid van Oost Gelre. Daarnaast dient de politie weer bereikbaar te worden. 

  2. Strenger handhaven door meer BOA’s en politie op straat, zowel overdag als ook ‘s avonds.

  3. Direct aanspreekbare/ benaderbare wijkagenten en BOA’s. Nu is het zo dat je eerst een landelijk nummer moet bellen als je een simpele vraag of tip hebt voor de politie, wat leidt tot frustratie bij de beller. Wijkagenten en BOA’s zijn moeilijk te benaderen: zij dienen zich openlijker op te stellen door zich o.a, net als de politie, te begeven op social media.

  4. Ouderen worden steeds vaker slachtoffer van criminelen door o.a. babbeltrucs en internetfraude. Voorlichting is hierbij een belangrijk punt dus dat gaan we intensieveren.

  5. We stimuleren de vorming van wijk- of dorpsraden die samen met de politie en de gemeente knelpunten in beeld brengen en actief aan oplossingen gaan werken. Denk hierbij aan hangplekken, drugsdealers, parkeeroverlast, illegaal afval storten of bewonersoverlast. Elke kleine kern of wijk wordt gekoppeld aan een ambtenaar die verantwoording afgelegd over de wijk en bereikbaar is voor problemen en uitdagingen.

  6. Intensievere samenwerking met de landelijke politie als het gaat om ondermeining zoals de opsporing van drugslabs in het buitengebied.

  7. De brandweer in Oost Gelre (met posten in Lichtenvoorde en Groenlo) bestaande uit twee professionals maar vooral vele vrijwilligers, dienen voldoende gefaciliteerd te worden. De bezuiniging op de brandweer (waaronder het verdwijnen vaBRANDWEER.jpgn twee tankspuitauto’s vanaf 2021 uit de kazerne van Lichtenvoorde en Groenlo) mag niet leiden tot grotere risico’s t.a.v. de veiligheid in onze gemeente en de veiligheid van de brandweerlieden. De aanrijtijden naar al onze burgers en bedrijven moet daarom binnen de norm blijven. OLW wil dat dit goed gemonitord wordt en dat de vrijwilligers goed meegenomen worden in bedrijfsvoering. Na aandringen van OLW zal het afstoten van de twee tankspuitauto's pas gebeuren als uit monotoring is gebleken dat de aanrijtijden gegarandeerd blijven.




naar bovenaan de Standpunten
 

8. ONS SOCIALE GEZICHT: ZORG en WELZIJN.

Een samenleving waar men naar elkaar omziet, waar plek is voor iedereen, of je nu jong/oud, gezond/ziek, blank/zwart, homo/lesbisch of autochtoon/ allochtoon bent! Dat is ons streven! We hebben oog voor de ouderen en zwakkeren in onze samenleving, de sterkste schouders dragen hiervoor de lasten.

  1. Ouderen en mensen met een beperking kunnen zoveel mogelijk zelfstandig in hun eigen leefomgeving blijven wonen. Dit facilitairen we met o.a. subsidies en advies. OLW pleit dan ook voor het voortzetten van de succesvolle gemeentelijke regeling “subsidie opplussen woningen”. Ook de inzet van woonconsulenten blijven we voortzetten.

  2. Senioren geven we de kans om oud worden in hun eigen omgeving dus we behouden het principe  "zorg op kleine schaal in de eigen omgeving".

  3. Bij zorgvraag wordt vanaf het allereerste contact met de gemeente en professionals familie en/of vrienden bij de hulpvraag betrokken. De kennis en het betrokkenheid van bekenden bij het bepalen van vervolgstappen is van hele grote waarde. Alle zorg kan niet afgewenteld worden op de verzorgingsstaat:  familie zal, indien mogelijk,  een steentje moeten bijdragen.

  4. Organisaties en instellingen die bereid zijn om lokaal en vernieuwend qua gezondheidszorg aan de slag te gaan, gaan we als gemeente duurzame partnerschappen aan. Daardoor komt zorg en welzijn vanuit de menselijke maat dichterbij en het is ook nog eens goed voor ons lokale economie.​​​​​

  5. Zorgorganisaties dienen met elkaar samen te werken in plaats van elkaar te beconcurreren. Ziekenhuizen, verpleegkundigen en huisartsen kunnen alleen goede zorg bieden als ze met elkaar samenwerken. Kleinschaligheid is hier het kernwoord: geen groot Achterhoeks ziekenhuis in Doetinchem maar behoud van het SKB te Winterswijk inclusief SpoedEisende Hulp.

  6. We blijven als SDOA-gemeenten samenwerken: Berkelland, Winterswijk en Oost Gelre spannen zich gezamenlijk in als Sociale Dienst.

  7. De sociale werkvoorziening houden we grotendeels in stand want iedereen heeft recht op werk.

  8. Gehandicapten dienen ten allen tijde een normale toegankelijkheid te krijgen voor gebouwen en openbaar gebied. Om dit goed te borgen en te verbeteren werken we hierin samen met vrijwilligers die meehelpen met het in kaart brengen en verbeteren van de knelpunten: jaarlijks gaan we samen met de inwoners bestaande obstakels en problemen voor rolstoelen en rollators “te lijf”.

  9. Doel is om van de voedselbank af te komen binnen 4 jaar. W gaan armoede, schulden en sociale uitsluiting fundamenteler aanpakken. Hulp aan mensen die met (te) weinig moeten rondkomen anders opzetten. De uitkomst zal moeten zijn dat niemand meer naar de voedselbank hoeft.Wij streven naar een sterk preventief beleid t.a.v. de gezondheid door gerichte preventieprogramma’s t.a.v. bewegen, sporten en gezond eten. Hiermee willen we ziekte en andere gezondheidsproblemen proberen te voorkomen.

  10. Harreveld blijft een plek waar we gastvrijheid tonen voor jongeren en gezinnen die in aan de onderkant van de samenleving zijn terecht gekomen. Echter dient Oost Gelre hier niet voor de kosten van Horizon op te draaien, wat tot op heden wel steeds grotendeels het geval is.

  11. De bevolking van Oost Gelre vergrijsd. Gelukkig heeft die vergrijzing volgens OLW ook goede kanten. Er komen meer mensen die hun levenservaring kunnen delen en als gemeente kunnen we daar van profiteren door hiervan gebruik te maken. Bovendien blijven die ouderen veel langer fit en gezond en zullen en willen velen (vrijwillig) een steentje bijdrage aan een vitale samenleving. Die vrijwilligheid gaan we ook vaker in de spotlights zetten want de (oudere) vrijwilligers zijn het cement van onze samenleving.

naar bovenaan de Standpunten
 

9. KUNST, CULTUUR EN ERFGOED.

GemeenteLichtenvoorde corsotuin.JPGn die veel aandacht besteden aan kunst en cultuur zijn veel aantrekkelijker dan gemeenten waar minder te beleven valt. Mensen genieten intens van cultuur zoals Erve Kots, Paaspop, Vestingstad Grolle, de Zwarte Cross, Erfconerten, Erve Kots, het bloemencorso maar ook van de kleinere galeries en musea in onze gemeente.
De aanwezigheid van kunst en cultuur heeft langdurig positieve effecten op de Oost Gelrese economie en het leefklimaat. OLW ziet cultuur ook als een van de knoppen waaraan aan we kunnen draaien om de economie te bevorderen.

Onze gemeente dient beter onze waardevolle gebouwen, interieurs en landschapselementen te beschermen. We gaan daarover in gesprek met de eigenaren en denken mee met de toekomst van hun gebouw, monument of erfgoed. Om het bewustzijn te vergroten onder inwoners en toeristen gaan we informatieborden bij monumenten plaatsen, waarbij we de historische verenigingen betrekken.  

De gemeente blijft meedoen aan de Open Monumentendag, we gaan historische wandelingen opzetten inclusief beelden- en monumentale bomenroutes.
      

 

Verder:

  1. We stimuleren scholen om jongeren enthousiast te maken voor kunst en cultuur.

  2. De openbare bibliotheek gaat zich verder ontwikkelen tot ontmoetingsplaats voor kunst  en literatuur.

  3. Samen met bewoners kiezen we voor meer kunst in de openbare ruimte en we gaan weer meer kunst plaatsen in onze wijken en stadsparken.

  4. We stellen een gemeentelijke cultuurprijs in en zetten elk jaar een monument en zijn eigenaar in de schijnwerpers.

  5. We stellen amateurverenigingen op gebied van muziek en toneel in staat te werken aan meer kwaliteit en bevorderen open luchtconcerten op onze markten, in onze muziekkoepels en parken of op boerenerven.

  6. We werken weer mee aan de Achterhoekse Spektakeltoer, Vestingstaddagen en andere lokale evenementen zoals Over de Top, Keifestival, Jazz Vestval en schaapsscheerdersfeesten.

  7. Lege winkeletalages benutten we om kunstenaars te laten exposeren. 

naar bovenaan de Standpunten
 

10. LEEFBARE KLEINE EN GROTE KERNEN.

Alle kernen in onze gemeente zijn gelijkwaardig en tellen mee, of ze nu groot of klein zijn. We blijven het bestaande kleine kernenbeleid, Plan stad Groenlo en Lichtenvoorde Kleurt voortzetten.200831 OG ruimtelijke atlas (2).JPG
Ondernemers en bewoners van de individuele kernen zijn hiervoor in eerste instantie zelf verantwoordelijk maar als gemeente facilitairen we hen en financieren initiatieven.

  1. Per kleine kern of per wijk wordt een vaste ambtenaar aangesteld die verantwoordelijkheid neemt voor de leefbaarheid in de kern of wijk en die direct aanspreekbaar is voor de buergers in de wijk.

  2. Elke kern heeft een dorpshuis of een cultureel centrum: dit is het kloppende hart en wordt volop gefaciliteerd door de gemeente i.s.m. vrijwilligers en een enkele professional.

  3. Elke kleine kern behoud zijn basisschool tenzij de kwaliteit in het geding komt. Ook de kerken in de kleine en grote kernen willen we behouden door bv. functieveranderingen.

  4. In de kleine kernen zorgen we ervoor dat er genoeg voorzieningen zijn, zodat deze kernen leefbaar blijven en we ook daar leegloop voorkomen. We gaan in gesprek met detailhandel en supermarkten over het terug laten keren van kruidenierswinkels in de kleine kernen. Ook steunen we actief het behoud of terugkeer van dorpscafés, horeca en jongerenontmoetingsplekken in de kleine kernen.




     

naar bovenaan de Standpunten
 

11. EEN GEZONDE LEEFOMGEVING.

Een gezonde leefomgeving is een leefomgeving die als prettig wordt ervaren, die uitnodigt tot gezond gedrag en waar de druk op de gezondheid zo laag mogelijk is. Onze leefomgeving is niet zo schoon als we denken, dat blijkt telkens weer uit GGD onderzoeken. Het aantal mensen met bv. COPD-klachten neemt ook in onze gemeente toe door o.a. fijnstof.

We gaan werken aan een schonere lucht door:

  1. het stoken van hout deels te verbieden (in eerste instantie bij bijvoorbeeld mistig weer) en te demotiveren. RENEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEglyfosaat og.jpg

  2. een vuurwerkverbod in te voeren en in elke kern samen met de DBO’s of wijken een vuurwerkmoment te organiseren met oud en nieuw.

  3. fijnstof uit de veehouderij aan te pakken: strenger controleren en handhaven op luchtwassers, vooral bij boerderijen die dicht bij kernen staan

  4. industriële uitstoot aan te pakken. Zo moet Vitelco in Lichtenvoorde gesloten of verplaatst worden.

  5. zwaar verkeer weren in onze grote en kleine kernen.

  6. asbestverwijdering te stimuleren en in Den Haag te pleiten voor alsnog een asbestverbod.

  7. Knalvuurwerk verbieden. We onderzoeken of een centrale vuurwerkshow per kern georganiseerd kan worden.

 We gaan werken maken van schoner water door:

  1. bestrijdingsmiddelen vanuit mn. de landbouw maar ook bij huishoudens te verbieden.

  2. natuurlijke oevers aan onze sloten, grachten en vijvers weer terug te laten komen.

  3. plastic soup tegen te gaan door hier een actieplan voor op te stellen en uit te voeren, samen met burgers en ondernemers.

We gaan werken aan een schonere bodem door:

  1. zwerfvuil aan te pakken en te pleiten voor statiegeld,ook op flesjes. Zware boetes voor illegale stort.

  2. geen Winterswijkse toestanden toe te staan waarbij afvalgrond in natuurgebieden gestort wordt.

  3. bodemsaneringen uit te voeren daar waar het nodig is.

naar bovenaan de Standpunten
                                                                                                                                                                                                                                                          Afbeelding: een geelgespoten glyfosaatakker                                  

12. OVERIGE STANDPUNTEN

Gemeentelijke samenwerking in de Achterhoek
OLW is uiteraard voor samenwerking in de Achterhoek, met andere gemeenten. Zo maken we samen een vuist richting Den Haag en dat is helaas maar al te vaak nodig.
We doen dit al op tal van niveaus, een aantal voorbeelden van intergemeentelijke samenwerking:N18.JPG
- SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek): een samenwerkingsverband tussen Oost Gelre, Winterswijk en Berkelland
- Cultuur: Oost Gelre, Aalten en Winterswijk

Daarnaast was er altijd al een samenwerking met Ondernemers en Organisaties, via de Regio Achterhoek, een overkoepelende organisatie vanuit zeven Achterhoekse gemeenten. Sinds twee jaar is aan deze Regio Achterhoek echter een Achterhoekraad en een Achterhoekboard toegevoegd en daar zijn wij als OLW niet zo gelukkig mee. Want daar kleven een aantal nadelen aan, namelijk:

Ondanks dat OLW vermoed dat de Achterhoekraad een opmaat is naar een gemeentelijke herindeling van de Achterhoek, met Doetinchem en Winterswijk voorop, zijn wij toch in het najaar van 2020 toegetreden, om een positief kritisch geluid te laten horen in de Achterhoekraad, zoals recent over een vertrouwelijk rapport over de N18
In de Achterhoekraad werken wij samen met GroenLinks en andere progressieve/ onafhankelijke partijen.

Vluchtelingen
OLW wil een gastvrij gemeente richting vluchtelingen vanuit medemenselijkheid en het universele recht op bescherming. Voor echte vluchtelingen moet altijd plaats zijn in Oost Gelre. Opvang in Oost Gelre wordt kleinschalig georganiseerd. en het aantal asielzoekers dat ze moeten opvangen dient te worden toegewezen op basis van inwonertal per kern en in overleg met de bewoners regelen we als gemeente zelf de opvang.

LHBTI
Eigenlijk willen we in onze standpunten het helemaal niet hebben over LHBTI: want wij vinden dat iedereen mag zijn die hij/zij wil zijn!  De gemeente heeft wel de verantwoordelijkheid om discriminatie, uitsluiting en onwenselijk gedrag tegen LHBTI's tegen te gaan, om werkgelegenheid te stimuleren en om sociale veiligheid te garanderen. 

Integriteit
Een goed bestuur is integer bestuur. Daarmee is integriteit niet alleen een verantwoordelijkheid van de individuele politieke ambtsdragers, maar een gezamenlijk belang dat de hele organisatie en het hele bestuur in al zijn geledingen aangaat. ​​​​​​​Integriteit van politieke ambtsdragers zoals raadsleden verwijst naar de zorgvuldigheid die politieke ambtsdragers moeten betrachten bij het invullen van hun rol in de democratische rechtsstaat. Dat betekent de verantwoordelijkheid nemen die met de functie samenhangt en bereid zijn verantwoording af te leggen, aan collega-bestuurders en/of (leden van) de volksvertegenwoordiging en bovenal aan de burger. ​​​​​​​
In het verleden zag OLW nog wel eens bij met name de grote partijen flinke integriteitsproblemen, zoals een raadslid die als boer het openlijk opnam voor de boerenzaak. Dit kan echt niet!

Integriteit is niet alleen een kwestie van regels, maar ziet ook op de onderlinge omgangsvormen. Een respectvolle omgang met burgers en organisaties, tussen politieke ambtsdragers onderling en tussen politieke ambtsdragers en medewerkers, met behoud van eigen politieke inhoud en stijl, is van groot belang.

naar bovenaan de Standpunten
 

13. Test

Gemeentelijke samenwerking in de Achterhoek
OLW is uiteraard voor samenwerking in de Achterhoek, met andere gemeenten. Zo maken we samen een vuist richting Den Haag en dat is helaas maar al te vaak nodig.
We doen dit al op tal van niveaus, een aantal voorbeelden van intergemeentelijke samenwerking:
- SDOA (Sociale Dienst Oost Achterhoek): een samenwerkingsverband tussen Oost Gelre, Winterswijk en Berkelland
- Cultuur: Oost Gelre, Aalten en Winterswijk

Daarnaast was er altijd al een samenwerking met Ondernemers en Organisaties, via de Regio Achterhoek, een overkoepelende organisatie vanuit zeven Achterhoekse gemeenten. Sinds twee jaar is aan deze Regio Achterhoek echter een Achterhoekraad en een Achterhoekboard toegevoegd en daar zijn wij als OLW niet zo gelukkig mee. Want daar kleven een aantal nadelen aan, namelijk:

Ondanks dat OLW vermoed dat de Achterhoekraad een opmaat is naar een gemeentelijke herindeling van de Achterhoek, met Doetinchem en Winterswijk voorop, zijn wij toch in het najaar van 2020 toegetreden, om een positief kritisch geluid te laten horen in de Achterhoekraad, zoals recent over een vertrouwelijk rapport over de N18
In de Achterhoekraad werken wij samen met GroenLinks en andere progressieve/ onafhankelijke partijen.

Vluchtelingen

Gender

Integriteit

naar bovenaan de Standpunten
 

arrow_upward